איך נוצר חמ"ל

סיפור לראש השנה
נשאלתי כמה פעמים בהערות קוראים מה מניע אותי. י
פרט לתענוג הגדול להיות שותף וירטואלי להרפתקאה יוצאת הדופן שלהם, י
יש לתפקיד החמ"ל שיואב וארז הטילו עלי, רקע בעבר. י
י חמ"ל - מונח צבאי, ראשי תיבות - חדר מלחמה

שורשי ההורות
כהורה מצאתי את עצמי מתקשה להתבגר בקצב של הילדים. י
כשהם כבר ידעו לאכול לבד, התקשיתי להתנתק מההרגל להאכילם. י
כשהם למדו ללכת ולרוץ, המשכתי להחזיק להם יד. י
וכך בכל שלב שהם התבגרו, אני נשארתי מאחור מתקשה להסתגל לשינוי המהיר. י
המשכתי לזקוף להם טעויות, שעשו בשלבי ההתפתחות בעבר, י
ולא השכלתי להבין שהם למדו מטעויות העבר ולא יחזרו עליהם. י

לילדים יכולות משופרות
לאורך זמן, מצאתי שדור הבנים עולה על דור ההורים כמעט בכל תחום. י
הם טובים יותר בכישורים החברתיים, י
טובים יותר בהבנת העולם שסביבם, י
זריזים יותר בהסתגלות לשינויים הטכנולוגיים, י
חזקים יותר ממה שאני הייתי בגילם, י
בעלי חוש הומור מפותח יותר, י
עם ביטחון עצמי והכרת ערך עצמם. י
מצאתי שמי שבאמת צריך שיחזיקו לו יד, זה אני ולא הם. י

עובדות החיים
מצאתי שאין טעם לומר לילדים מה לעשות, מתי לעשות, איך לעשות. י
הם יודעים טוב יותר ממני מה טוב - עבורם. י
ובמבחן התוצאה הם הוכיחו בעבר, וממשיכים להוכיח בכל פעם מחדש שיש להם כושר שיפוט. י
יש להם את כל הפרמטרים לקבלת החלטה נבונה, פרמטרים שאני לא בהכרח מבין. י

סובלימציה לתפקיד ההורות
נשארתי עם אינסטיקטים של הורה, יי
מתוסכל מכך שאני חסר תועלת היום, בתפקיד שמלאתי היטב בעבר. י י
אנרגיות ואינסטיקטים - אי אפשר לדכא, הבנתי שצריך למצוא ערוץ להפנות אליו את האנרגיות. י י
צריך לבצע סובלימציה ולעצב מחדש את תפקיד ההורה. י י
מתפקיד ההורה הקלאסי שיודע הכל טוב יותר, יי
לתפקיד חדש בעל משמעות שתורם לי ולהם. י

מתן ויואב - אור במנהרה
האור נמצא בקצה המנהרה, כשמתן וחברו הטוב יואב באו אלי בגיל צעיר מידי לטעמי, יי
וטענו שבכוונתם ללכת לבד במדבר יהודה עם מפה שבקושי ידעו לקרוא. י
אזרתי עוז, או לחילופין גיליתי חוסר אחריות, ואמרתי להם בנון שלנטיות שאין שום בעיה. י י

חיפוש פתרון
כל הלילה התהפכתי בנסיון למצוא מוצא, עד שמצאתי פתרון. י
הצעתי להם לעלות בכביש ברור למצוק ההעתקים במדבר יהודה לעבר מצפה שלם. י
לכשיגיעו לראש המצוק, ללכת לאורך המצוק על דרך עפר ברורה, בכיוון צפון כשים המלח תמיד לימינם. י
ללכת שלוש שעות, עד למורד משולט היטב שיורד חזרה לים המלח. י
הראתי להם את הציר על המפה והייתי משוכנע שאין כאן מקום לטעות. י
את האזור הם הכירו מטיולים בעבר. י
דאגתי שיקחו מים, מצפן, מפה וכל מה שנחוץ להשרדות במדבר. י

טעות הניווט הראשונה
שני ילדים רכים בשנים בעיני, או שני גיבורים שזה עתה יצאו לעצמאות בעיניהם, י
עלו למצוק ההעתקים במדבר יהודה. י
לכשהגיעו למעלה, לא הבחינו בדרך העפר המשולטת והברורה שפונה ימינה צפונה. י
הם המשיכו ישר שמחים וטובי לב, שקועים בשיחות נפש על מהות החיים. י
עד ששמו לב שהדרך מתעקלת דרומה במקום צפונה ושים המלח נעלם מזמן. י
לשמחתי הם לא איבדו את העשתונות, ולאחר דין ודברים בינהם חזרו לאחור עד שפיענחו את מקור טעותם. י

אירוע מכונן
מאז אותה טעות ניווט קרו שני דברים: י
אחד - איבדתי שליטה על התוכניות ההרפתקניות שלהם. י
שתיים - זכיתי בתפקיד של יועץ, שמוכן לקבל ולגבות כל תוכנית, ומשמש כטלפון עורפי. י
בקושי רב שמרתי על איפוק, ונמנעתי בעמל רב מלהיות שיפוטי. י
התרכזתי בסיוע לאיסוף מידע, מציאת מפות, ואיתור פריטי ציוד נדרשים. י
הפכתי להיות לטלפון עורפי לא רק שלהם, אלא גם של החברים שלהם. י

הנהג
היה לי יתרון נוסף, יש לי רשיון נהיגה ורכב, מה שבצעירותם לא עמד לרשותם. י
היות וטיוליהם התרכזו בסופי שבוע התנדבתי עם דבי זוגתי, לשמש כנהג מסיע לטיול, ואוסף בסוף המסלול. י
מילאנו תפקיד תורם, שאליו יכולנו לתעל את האנרגיות ההוריות. י

זכורה לי במיוחד הסעה אחת, כשמתן ויואב גילו שישראל צרה וארוכה אך בנגב יש מקום שבו ישראל
רחבה יותר, מגבול מצרים לגבול ירדן, מרחק של 90 קילומטר. י
הם החליטו שהם חייבים לחצות את ישראל לרוחבה בנקודה הרחבה ביותר בנגב. י
הבאנו אותם לאחר הלימודים באישון לילה לגבול מצרים, הם נעלמו מעיננו באפלה, הלכו כל הלילה
והופיעו לאחר יומיים בערבה בגבול ירדן, שמחים להירדם באוטו בדרך חזרה לירושלים. י
בצבא כשיצאו ביחד למסע 90 שמסכם מסלול, הם כבר היו מנוסים במסע 90 משלהם. י

ארז יואב - ודרך המשי
יואב הגיע ערב אחד עם חברו הטוב ארז, והודיע לי בטבעיות שעלי לפתוח חמ"ל לקראת מסעם בדרך המשי. י
כאות תודה הם הביאו עמם שני בקבוקי שמן מזיתים שמסקו בעצמם במשך הקייץ. י
לא הכרתי את המסלול ולא את הארצות שעליהם לעבור, זה נראה לי מעט אחרי הררי החושך. י
לשאלתי כיצד יסעו, - לא, הם אמרו, הם לא יסעו באוטובוס תיירים, הם ירכבו על אופניים כל הדרך. י
כשהסתכלנו בגלובוס, ראיתי שצריך לסובב את הגלובוס חצי סיבוב בכדי לעקוב אחר כל המסלול. י
התחלתי לספור קילומטרים, אחרי אלף הפסקתי. י
יואב גם בישר לי שחברו הטוב ארז זקוק לאספקת אינסולין קר, במשך כל המסע. י
ושלירון חברתו תצטרף אליו לקטע ניכר ברכיבת אופניים למרות שמעולם לא רכבה על אופניים. י

אבל אל דאגה, אומרים לי ארז ויואב
את לירון נלמד לרכב על אופניים, ארז מומחה בקירור אינסולין, וסינית יואב ילמד עם מורה פרטי. י
נזכרתי במסע הראשון שלהם במדבר יהודה וניסיתי לחשוב אם אני חסר אחריות, או בר מזל שהם פנו אלי. י

ההכנות
היות וארז ויואב סיימו זה עתה את הצבא, יכולתי להשתמש במונחים צבאיים של הכנת מבצע, י
שהיו זכורים לי, ומוכרים להם היטב. י
הטלתי עליהם לרכוש סט שלם של מפות, י
להראות לי את כל המסלול, להתייחס לעונות השנה בכל אזור שיעברו
לאסוף מידע באינטרנט על שגרירויות ומוקדים יהודיים בכל מקום אליו יגיעו, להכין פורמט קבוע לדיווח. י
ניתחנו יחד מקרים ותגובות, שיטות דיווח בשטח ודיווח אלקטרוני, פירוט אנשי קשר בארץ. י
בתוך יומיים הכל היה מוכן, ברמה שלא הייתה מביישת מבצע צבאי מורכב. י

המשך הסיפור נמצא בבלוגים שאנו ממלאים כמעט מידי יום מזה חצי שנה. י

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

דני יקר, שנה טובה ולכל בני משפחתך קראתי בהנאה . אתה "המלאך העורפי" ונפלא שיש אותך. ד"ש למתן. חוי (הדודה של)

רות דרדיקמן אמר/ה...

דני - אתה לא ה-"חמ"ל" - אתה החומֵל של כולם (כולנו). נראה לי שהילדים אכן בגרו; אנחנו אולי עוד לא.

נפלאה בעיני השקעתך בכל הבלוג האדיר - כולו פרי יצירתך, מרצך, מסירותך, רצינותך וחמלתך.

דני - שתהיה לכולנו שנה טובה, נטולת שיבושים ודאגות.

תודה לך (לא מצאתי מלה קולעת יותר, כי נראה לי שאין),
רותי.

liron אמר/ה...

דני באמת הגיע לנו ההסבר הזה כי זה הפלא האמיתי. שילוב כל כך מוצלח של אחריות והידיעה שיש על מי לסמוך לצד שותף אמיתי לכל גחמה ורעיון גם מהסוגים הפחות אחראיים כביכול...
אבהות נעימה גם כלפי הצאצאים הלא ביולוגיים...

שתהיה שנה טובה לך ולכולם

ואולי תכתוב לנו יותר? הרבה סופרים חבויים מתגלים לנו בזכות הבלוג

Unknown אמר/ה...

דני,
לפעמים אני מרגישה שכולנו - ולא רק ארז ויואב - עוברים טיול ביחד איתם, הרבה בזכות הקשר שנוצר איתם דרך הבלוגים השונים אבל גם בלי קשר אליהם בכלל, משהו ששייך לארץ ונוצר כאן בין כל מי שקרובים אליהם במקור אבל עכשיו כבר קרובים יותר אחד אל השני בנוסף. כאילו המשפחה קצת גדלה. הקול האישי הזה שלך פה, שגורר דברים אישיים מהסביבה הוא מרכיב עיקרי בקשר המיוחד הזה.